Az MI hatása a marketingre, avagy mit hoz a ChatGPT?

Nagy Tyukos Ádám Nagy Tyukos Ádám 2023.03.08. 7 perc
Az MI hatása a marketingre, avagy mit hoz a ChatGPT?

A mesterséges intelligencia (MI) számos területen kezd megjelenni a hétköznapoktól az üzleti területig. Ennek az izgalmas fejlődésnek a része az OpenAI által megalkotott ChatGPT is, ami már első ránézésre is messze több, mint egy újabb MI chatbot. Második ránézésre pedig kikerekedik tőle a szemed.

A ChatGPT szinte még gyerekcipőben jár, hiszen 2022. november 30-án mutatták be a nyilvánosságnak a publikus verziót. Hogy mégis mekkora érdeklődés övezi azt mi sem mutatja jobban, mint hogy öt nap alatt már egymillió felhasználója volt, ami január végére 100 millió fölé duzzadt. A tech óriások sem akarnak kimaradni a hype-ból, így a Microsoft, a cég egyik korai befektetője, már integrálta is a technológiát a keresőjébe, és a Google is bejelentette a saját verziójának egyelőre tesztelők számára való bevezetését Google Bard név alatt. Röviden áttekintjük a technológiát és egy távlati képet adunk arról, hogy várhatóan milyen változásokat hoz a ChatGPT a marketing folyamatokba.

Mi az a ChatGPT?

A ChatGPT egy olyan, mesterséges intelligenciára támaszkodó úgynevezett nagy nyelvi modell (Large Language Modell, vagy LLM), ami értelmes (vagy annak tűnő, de erről még bővebben) válaszokat tud adni a feltett kérdésekre. Mit mond magáról a rendszer? íme a válaszai dőlt betűvel:

Prompt: Mi az a ChatGPT?

A ChatGPT az OpenAI által kiképzett nagy nyelvi modell, amely képes a szöveges interakcióra az emberekkel. Az AI modell képes önállóan gondolkodni és tanulni a felhasználókkal való interakciókból, hogy hogy egyre jobban megértse a kérdéseket és válaszoljon rájuk. A rendszer képes megérteni a vásárlók kérdéseit és hatékony válaszokat adni nekik, miközben fontos információkat gyűjt az ügyfelekről.

Ezen adatok segítségével a vállalatok hatékonyabban célzhatják a marketing tartalmukat és jobban megérthetik a célközönség igényeit, ami segítheti a marketing tartalmuk minőségének és hatékonyságának javítását. A ChatGPT lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy növeljék a célközönség elérését, növeljék a vásárlói elégedettséget és megnöveljék az értékesítést. Az AI modell használata segíthet a vállalatoknak a célzott és hatékony marketing tevékenységek kialakításában.🤖

Prompt: Mi az a nagy nyelvi modell?

A "nagy nyelvi modell" AI alapú rendszer, amely képes megérteni és használni a nyelvet, generálni szövegeket, értelmezni szövegeket, fordítani szövegeket, válaszolni kérdésekre és más nyelvi feladatokat végrehajtani. A cégek, mint az OpenAI, a Google, a Microsoft fejlesztik őket, amelyek kulcsszerepet játszanak a chatbotok, virtuális asszisztensek és más AI rendszerek fejlesztésében. 🤖

A fenti kérdésekre (promptokra) adott válaszok javítás és szerkesztés nélkül a ChatGPT által adott, tökéletesen összefüggő, értelmes(nek tűnő) és jól strukturált válaszok. Mielőtt azonban túlságosan elragadna minket a lelkesedés, érdemes néhány dolgot tisztázni.

Már az elején fontos kiemelni, hogy nem önállóan „gondolkodó” szoftverről van szó, hanem sokkal inkább egy olyan nyelvi modellről, ami megjósolja, hogy milyen válasz lenne a megfelelő egy adott kérdésre. Mindezt azért képes megtenni, mert emberi visszajelzéssel megerősített, óriási mennyiségű adattal tanítottak be és jelenleg is folyamatosan tanul, így pontossága napról napra növekszik.

Ez akár elég is lehetne a népszerűségéhez, de a hype igazi alapja nem abból ered, hogy a rendszer másodpercek alatt ír szonettet a szomszéd macskájához Shakespeare-i hangnemben. Világszerte azért övezi ekkora érdeklődés, mert a technológia jelenlegi színvonala is lehetővé teszi az azonnali üzleti alkalmazhatóságát bármilyen üzleti szereplő számára – egyelőre – nagyon olcsón. Tartalmai pedig olyan nyelvezettel készülnek, ami politikailag korrekt és pozitív, ez ugyanis kiemelt szempont volt a fejlesztése során. Mindezeket figyelembe véve olyan eszközről van szó, aminek a használatát bizony érdemes közelebbről megnézni.

Üzleti alkalmazhatóság területei és szempontjai

A ChatGPT jelenlegi formájában is számtalan módon bevethető üzleti folyamatok optimalizálására, de valószínűleg épp csak elkezdtük felmérni, mire képes vagy lesz képes a rendszer. Jelentősége éppen ezért ezen a ponton nem teljesen megjósolható, de bizonyos területeken már most előre jelezhető a hatása.

1. Marketing szövegek

A ChatGPT egyik legkézenfekvőbb használata a marketing célú szövegek készítése, mivel szöveg alapú technológiáról van szó, és egyszerű utasításokra is meglepően jó szövegeket készít. Hozzá kell vegyük ehhez az állításhoz, hogy a magyar nyelvvel bármilyen mesterséges intelligencia nehezebben birkózik meg, de a sokkal egyszerűbb struktúrájú angol nyelvvel már sokkal jobban boldogul (és jóval nagyobb adatbázison is tanították).

Hogy működik ez a valóságban? íme három példa, hogy adott specifikációval hogyan alkot email címsort a rendszer:

A szöveg nem teljesen tökéletes, de használható ötleteket tartalmaz azoknak a nyelvi struktúráknak a mentén, amikkel a legtöbb marketinges szöveg operál. Ez azonban még nem minden.

A rendszer még jobban teljesít, ha egy meglévő szövegre kérünk egyéb tartalmat. Az alábbi termékelőny szöveget a ChatGPT egy rövid, pontokba szedett jellemzőkből álló termékleírásból készítette:

Ez a modern robotporszívó tökéletes megoldás a takarításra! 20 W-os teljesítménye és 60 dB(A) zajszintje mellett akár 475 ml-es portartállyal is rendelkezik, így hosszabb tisztítási ciklusokat biztosít. Az ütemezett tisztításon és WLAN-on át a mop funkcióig, tér érzékelésig, töltőállomásig és automatikus dokkolásig minden funkcióval rendelkezik. Az akkumulátoros működésének köszönhetően 40 W teljesítménnyel akár 120 percig is tisztíthat, 5 óra alatt pedig újratöltheti magát.🤖

Még ezt az eredményt is tudjuk tovább cizellálni, mert a rendszer megjegyzi az előzményeket és reagál például olyan utasításra, hogy „rövidítsd a felére”, vagy „fejts ki bővebben az első mondatot”, de akár karakter limitet is megadhatunk neki.

A kapott szöveg minőségtől függően akár azonnal fel is használható, vagy inspirációként szolgálhat a végleges szöveghez a megfelelő javítások és finomítások után. Ez pedig rengeteg időt és energiát spórol meg.

2. Automatizálás

Az OpenAI API-val lehetővé teszi a technológia üzleti rendszerekbe való integrálását is, ami számtalan felhasználási módot kínál.

A fenti példánál maradva egy ilyen minta tárgysor létrehozható akár gombnyomásra is, ha egy email marketing szoftver szerkesztőjébe integrálunk egy olyan gombot, hogy „hozz létre 3 tárgysort a draftban lévő email alapján”. Ugyanebben a parancsban beállíthatunk tiltott szavakat, karakterhosszt, vagy akár azt is, hogy névre szóló legyen az email.

Nem csak névvel lehet azonban testre szabni a generált tartalmakat. Teljesen perszonalizált szöveg tartalmak is készíthetőek így gyakorlatilag valós időben, amihez az ügyfél adatokat, és egyéb releváns információkat kell beemelni az utasításokba. Nemcsak egyedi termékajánlók, hanem teljesen személyre szabott szövegtartalom is készülhet így emailben, landing oldalon vagy köszönő oldalon.

A legjobb az egészben, hogy mindez már nem a jövő, hanem a jelen. A SALESmanago már be is mutatta ezt a megoldását az email designerében, aminek kiemelt SALESmanago partnerként nagyon örültünk.

3. Jelentések

A ChatGPT egy másik alkalmazási lehetősége úgy marketing, mint tágabb üzleti területen a riportok, elemzések generálása lehet. A rendszer egyszerű hang üzenetekkel vezérelve olyan egyedi, összetett riportokat tud létrehozni másodpercek alatt, amin most napokig dolgozik egy data management team. Ez talán túl szépnek tűnik, hogy igaz legyen, pedig igaz.

Az AI még egy olyan, nem kimondottan rendszerezett forrásból is gyorsan ad eredményt, mint több terabájt internetes adat.

Itt fontos ugyanakkor azt megjegyezni, hogy a ChatGPT nincs élő kapcsolatban az internettel. Adatai 2021 előttről származnak, ezért nem a legfrissebbek, és mint minden internetes tartalomnál, fennállnak bizonyos hibalehetőségek is. Tehát konyhanyelven hozott anyagból főz, ami nem garantálja a végeredmény minőségét.

4. Ügyfélszolgálati támogatás

A technológia az ügyfélszolgálati folyamatokban is kiválóan bevethető, mert tudásbázisokkal is összeköthető. A korábbi MI alapú megoldások már meglehetősen jól teljesítettek, hiszen körülhatárolt tartalmakból kellett meghatározott kérdésekre válaszolniuk. A ChatGPT azonban arra is képes, hogy több cikkből generáljon összevont, nyelvileg kifejezetten az adott kérdésre válaszoló tartalmat valós időben, és ezt jelenítse meg az ügyfélszolgálatos számára. Ezzel javítható az ügyfélszolgálat minősége releváns és az adott kliensre szabott információval.

5. +1 szempont: nagyon olcsó

A fent megkezdett sort még folytathatnánk, hiszen még számtalan, jelenleg akár fel sem ismert alkalmazási lehetősége van a ChatGPT technológiának, de egy rendkívül fontos szempont, hogy – legalábbis jelenleg – a rendszer használata nevetségesen olcsó.

Az OpenAI API használata 750 szavanként 2 dollár centbe kerül, amit ráadásul pay-as-you-go konstrukcióban kell fizetni alap havi vagy éves díj nélkül. Ez töredéke például azoknak a jelenleg elérhető, korlátozottabb megoldásoknak, amik az ügyfélszolgálati folyamatokat támogatják tudásbázisból generált tartalmakkal meglehetősen borsos előfizetési áron, és fent felsorolt feladatokból mást nem is tudnak kiszolgálni.

Ugyanakkor a rendszer fejlesztésébe tech óriások dollármilliárdokat fektettek bele, amit egy adott ponton viszont is szeretnének majd látni. Ezért ez a kedvező fizetési konstrukció a rendszer népszerűségének és képességeinek növekedésével várhatóan változni is fog.

Amit a ChatGPT nem tud

Eddig – méltán – ódákat zengtünk a ChatGPT rendszeréről, de érdemes néhány szót ejteni a korlátairól is.

Mivel nem „gondolkodó” rendszerről van szó, a ChatGPT által generált szövegek nem túl eredetiek, és nyelvtől függően nyelvtani, stilisztikai pontatlanságuk akár szélesebb skálán is mozoghat. Mint korábban említettük, angolul kiválóan boldogul, mivel mind a nyelv szerkezete és nyelvtana egyszerűbb, mind pedig a rendelkezésre álló nyelvi anyag, amivel a rendszert tanították, jóval bővebb. Magyarul azonban már vannak bizonyos korlátai, mint azt a fenti szövegekből is látni lehet.

A rendszer másik komoly korlátját a tanítására használt adatbázis és anyagok adják. Pontosan azért, mert nem „gondolkodó” rendszerről van szó, csak arra támaszkodhat, amit feldolgozott. Amennyiben az alapanyagban hibák vannak, úgy a produkált szövegekben is lesznek. Ezen bizonyos mértékben javíthatna, ha élő összeköttetésben lenne a rendszer az internettel, ez azonban jelenleg még nem megoldott.

Mindez azt jelenti, hogy várhatóan még jó ideig nem lehet emberi ellenőrzés nélkül felhasználni a rendszer által generált szövegeket. Ugyanakkor számtalan üzleti területen óriási segítséget jelenthetnek a tartalmak, amiket a ChatGPT létrehoz és elképzelhető, hogy a technológia rövidesen alaposan átformálja a marketing és az üzleti terület működését.

Milyen változásokat hozhat a ChatGPT?

Egyelőre még csak találgatjuk a technológia pontos hatásait, de várhatóan az alábbi területeket fogják leginkább érinteni a változások:

1. Az MI lenyomhatja a fizetett és organikus találatot

A technológia egyik várhatóan azonnali hatása a fizetett és organikus forgalom területén fog jelentkezni. A Microsoft már integrálta a ChatGPT-t a keresőjébe, a Google pedig nemsokára fogja, ami a technológia ismertségének terjedésével nagy valószínűséggel ki fogja elégíteni a felhasználók keresési igényeit, akik így nem fognak sem a hirdetések, sem pedig az organikus találatok mögötti oldalakra tovább kattintani. Annak természetesen van egy komolyabb és sokfelé ágazó vetülete, ha naponta több milliárd alkalommal támaszkodnak majd az emberek forrás ismerete nélkül összeállított tartalmakra, de a marketingesek számára ez mindenképpen azt jelenti, hogy az organikus átkattintások biztosan, a szponzoráltak pedig várhatóan csökkenni fognak.

2. Átalakulnak a marketinges készségek

Bár a ChatGPT technológia által generált tartalmak jelenleg még emberi kontroll mellett használhatóak fel biztonsággal, a ChatGPT rendkívüli mértékben megkönnyíti és meggyorsítja a marketinges folyamatokat legyen szó tartalmak készítéséről, riportálásról vagy ügyfélszolgálatról. Ahhoz azonban, hogy kihozzuk a legtöbbet a technológiából, tudnunk kell bánni a rendszerrel, ami újfajta készségeket igényel.

A ChatGPT és a hasonló más eszközök annál értelmesebb válaszokat adnak, minél relevánsabb kérdéseket teszünk fel nekik. Éppen ezért a jövőben rendkívül fontos készség lesz a megfelelő promptok, utasítások, kérések, kérdések megfogalmazása úgy marketing, mint stratégiai, koncepciós vagy IT téren. Mivel a technológia robbanásszerű fejlődésben van, ezeknek a készségeknek naprakészen követnie kell a terület változásait.

Röviden a legfontosabb

A ChatGPT MI alapú technológiája forradalmasítani fogja az üzleti élet számtalan területét. Terjedése robbanásszerű és megállíthatatlan, ezért rendkívül fontos, hogy már az elején pontosan értsük, miről szól és hogyan integrálhatjuk saját üzleti folyamatainkba. Ugyanakkor egy jó darabig nem az lesz a kérdés, hogy mikor veszi el az emberek munkáját a mesterséges intelligencia, hanem az, hogy milyen előnyeink származhatnak abból, hogy jobban értünk a technológiához. Rendkívül fontos tehát, hogy már most elkezdjük kiépíteni azokat a speciális készségeket, skilleket, amik segítségével mesterien bánhatunk a rendszer által biztosított lehetőségekkel.

Következő cikkünkben ezeket a készségeket kezdjük feltérképezni és belemerülünk a Chat GPT, illetve az azt kiszolgáló nyelvi modell mindennapi használataiba. Ha nem akarsz lemaradni erről az értékes tudásanyagról, akkor iratkozz fel a blogra most!

Nagy Tyukos Ádám
Nagy Tyukos Ádám
Sales és Marketing Manager

CRM és direkt marketing szakértő. Kedvenc témája a rendszerben gondolkozás, a tervezés és az ügyfélélmény fontossága minden esetben. Több mint 10 éves autóipari CRM tapasztalata mellett főképp B2B marketinggel és marketing automatizációval foglalkozik mostanában.

Tetszik a cikkünk?
Iratkozz fel blogunkra, és nem maradsz le a friss tartalmakról!
Tetszik a cikkünk?
Akkor iratkozz fel, hogy értesülj friss blogtartalmainkról!