Hogyan segítheti a marketing feladataidat a mesterséges intelligencia?

Nagy Tyukos Ádám Nagy Tyukos Ádám 2023.03.24. 9 perc
Hogyan segítheti a marketing feladataidat a mesterséges intelligencia?

Avagy, a ChatGPT használata a gyakorlatban

Előző cikkünkben részletesen bemutattuk, mi az a ChatGPT és miért folyik jelenleg a csapból is –megérdemelten. A rajongásra rászolgál a rendszer, mert valóban olyat tudott hozni, amit korábban még nem láttunk. Ahhoz azonban, hogy gyémántot kapj tőle, ne csak egy marék szenet, néhány dologgal tisztában kell lenned. Ez a cikk arról szól, hogyan kell kérdezni a ChatGPT-t, hogy valóban használható válaszokat kapj.

Röviden a ChatGPT-ről

Mindenképpen érdemes elolvasni korábbi cikkünket, mert sok olyan információt tartalmaz, ami alapjaiban fogja megváltoztatni a jövő, vagy inkább a közeljövő üzletvezetési gyakorlatát legyen szó marketingről, szövegírásról, ügyfélkezelésről vagy akár stratégiai tervezésről. Itt most nagyon röviden csak a technikai lényeget foglaljuk össze.

A ChatGPT egy mesterséges intelligencia (MI) alapú szoftver, ami a szöveges kérdésekre (promptokra) értelmes válaszokat ad. A válaszokat azonban nem saját intelligenciája segítségével hozza létre (tehát nem „gondolkodik”), hanem egy szinte felfoghatatlan mennyiségű beletáplált adat alapján olyan választ ad, ami a legvalószínűbben helyes, vagy legjobban illik a feltett kérdéshez.

Ha egyszerűsíteni akarjuk a dolgot, akkor azt mondhatjuk, hogy a rendszer létrehozói megalkottak egy óriási könyvtárat, aminek a teljes tartalmából tizedmásodpercek alatt kereshetjük ki a számunkra releváns információt pusztán azzal, hogy kérdezünk a rendszertől. A ChatGPT mesterséges intelligenciája azonban többet tud egy egyszerű adatbázisból való keresgélésnél, mert kombinálni és feldolgozni is tudja az információt. Ha ügyesen kérdezünk, akkor pedig elképesztően hasznos módon teszi ezt. Itt jön a lényeg: hogyan kell ügyesen kérdezni?

Mire ideális a ChatGPT?

Mivel szöveg alapú, a rendszer első, talán legkézenfekvőbb használata, hogy szöveges tartalmakat generáljunk vele. Ez lehet szinte bármilyen marketing szöveg egy PPC hirdetéstől a perszonalizált weboldal szövegekig, de ennél jóval komplexebb dolgokat is kérhetünk a ChatGPT-től.

Kérhetünk például adatösszesítést, vagy generálhatunk akár komplex jelentéseket. Elég azt kérni a rendszertől, hogy listázza ki a Budapesten 2010 és 2020 között tartott ismétlődő nemzetközi konferenciákat, azok helyszínét és kapcsolattartási adatait. Ez például egy rendkívül hasznos lista lehet egy olyan cégnek, ami rendezvényhelyszínek dekorációját vállalja. Egy ilyen listát összeállítani bő egy hétbe is telhet, míg a rendszer néhány másodperc alatt kidobja a keresett információt megszűrve, rendszerezve és kontakt adatok kilistázásával. Ha kérjük, még masnit is tesz rá, ez azonban nem minden.

A ChatGPT akár stratégiai tervezéseknél is bevethető. Olyan, mintha lenne egy tanácsadónk, aki legalább alapfokon mindenhez ért. Ha például egy mikrovállalkozás mindenes ügyintézője vagy, aki feladatul kapta a marketing tevékenységek fejlesztését, és fogalmad sincs, hogyan fogj hozzá, akkor egy kis kérdezősködés során a ChatGPT egészen használható kiindulási pontokat tud adni. Megfelelő kutakodás (és jelentős mennyiségű idő eltöltése) után valószínűleg az internetről vagy szakkönyvekből ugyanezt az eredményt kapnád, de a ChatGPT-vel átugorhatod ezt a részt és a kész eredményekkel kezdhetsz dolgozni.

A jó promptok fontossága

Most, hogy már van egy általános fogalmunk róla, hogy mire is jó a ChatGPT, térjünk vissza az ügyesen feltett kérdések fontosságára.

Egy generikus kérdésre a legjobb adatbázisból is csak generikus válasz fog érkezni, és ez igaz a ChatGPT esetében is. A rendszernek feltett kérdéseket, a promptokat úgy kell megfogalmazni, hogy pontosan az adott célra használható információt kapjuk. Ehhez pedig specifikus promptokat kell összeállítani és tisztában kell lenni a rendszer működésével. Nézzük a lényeget:

Kontextus

Kérheted a rendszertől, hogy írjon termékajánlót egy fúrógépről a technikai paraméterek alapján. Ekkor kapsz egy általános, minden paramétert felhasználó, rövid leírást, ami unalmas és alapvetően szinte semmire nem jó, mert pont azokat a gombokat nem nyomja meg egy vásárló lelkében, amitől a vásárlás gombra kattint.

Másrészt viszont kérhetsz egy szegmentált hírlevélbe kerülő termékajánlót, ami a 20-35 év közötti, felújítást egyedül végző fiatal házaspároknak szól, akik megbízható fúrógépet keresnek. Ennek alapján egy színes, fiatalos hangvételű, frappáns leírást kapsz, ami a technikai paraméterek mellett kiemeli a fúrógép megbízhatóságát és hogy milyen fontos egy ilyen szerszám a sajátkezű lakásfelújítások során.

A szöveg pontosan azokat a gombokat fogja megnyomni a kedves leendő vásárló lelkében, amiket kell, hogy ők viszonzásul a „vásárlás” gombot nyomják meg boldogan.

A kontextus, beleértve ebben az esetben a célcsoport, a hirdetési felület és a selling point megadásával egy sokkal értékesebb és használhatóbb anyaghoz jutottunk. Minél célzottabb a prompt, annál értékesebb lesz a ChatGPT-ből kinyert válasz.

Technikai specifikációk

A szöveges tartalmaknál érdemes nem csak a kontextust megjelölni, hanem technikai paramétereket is meghatározni. Ilyen lehet a terjedelem (például maximum hány karakteres legyen a szöveg) és a stílus, vagy akár a formátum (kérdés-felelet, leírás stb.). A szöveg szerkezetét azonban érdemes először a MI-ra hagyni, és szükség szerint módosíttatni később, mert sok esetben a rendszer alapból jobb szerkezetet ad, mint amit magunktól kigondolnánk.

Apró, de fontos trükkök

A ChatGPT motorja nem csak a betáplált információkra hagyatkozik, hanem emlékszik egy adott chat szekción belül az előzményekre, amiket fel is használ az újabb válaszoknál. Éppen ezért, amennyiben az adott témakörben dolgozunk tovább, érdemes a már megnyitott szekcióban feltenni az újabb kérdéseket és úgy finomítani a kapott tartalmat, mert így egyre jobb eredményeket kapunk.

Bár nagyon fontos, hogy pontos specifikációkat adjunk, érdemes nem átesni a ló túloldalára. Mint korábban mondtuk, a ChatGPT a beletáplált adatok alapján dolgozik, és vannak olyan információszegmensek, amikből vélhetően kevesebb van betáplálva, így a nagy számok törvénye itt is érvényesül. Előfordulhat, hogy a ChatGPT-be táplált információ egy adott, nagyon speciális témakörben kevesebb vagy nem teljesen helytálló. Más szóval, minél specifikusabb és kurrensebb információt kérünk, annál nagyobb annak az esélye, hogy téves információt kapunk.

Ehhez a problémakörhöz kapcsolódó kérdés, amit szintén fontos tudni, hogy a ChatGPT nincs közvetlen összeköttetésbe az internettel. A betáplált információi 2021 előttről származnak, így nem fog tudni érdemi választ adni olyan kérdéssel kapcsolatban, ami ez után történt.

Nézzünk néhány gyakorlati példát!

Mivel a ChatGPT elképesztően sokféle módon használható, nézzünk három olyan példát, amik alaposan eltérnek egymástól!

Stratégiai tervezés

Térjünk vissza a korábbi példánkban szereplő ezerarcú ügyintézőhöz, aki egy mikrovállalkozásnál dolgozik és a marketing területet kellene új élettel megtöltenie. Adjuk meg, hogy milyen körben tevékenykedik a cég, mi a célcsoportja, és kérdezzük meg, hogy a ChatGPT milyen marketing stratégiát javasol!

Figyeljük meg, hogy nem csak a cég termékét vagy szolgáltatását jelöltük meg, hanem a célcsoportokat is, tehát már egy specifikusabb információt adtuk a ChatGPT-nek. Viszonzásul kaptunk egy teljesen használható általános áttekintést felsorolásos formában, amiben azért világmegváltó ötletek nincsenek. Első lépésben mégis kaptunk egy erős alapot, amit finomítani lehet.

Második lépésben kérdezzünk rá az eszközökre, amiket ezeken a területeken be lehet vetni!

Ismét kaptunk egy teljesen használható, általános eszközfelsorolást, amiből csak a tartalommarketinghez és lead generáláshoz szükséges eszközök maradtak ki. Fontos azonban, hogy olyan technológiai eszköztárra fókuszáljunk, ami egyszemélyes feladatvégzésnél optimális, ez pedig az automatizálás.

Újabb lépésben tovább finomíthatjuk a válaszokat az automatizálás irányában és további részletekbe mehetünk.

Fontos kiemelni, hogy ismét specifikus információt adtunk a ChatGPT-nek, mivel kisvállalkozás számára ideális és kifizetődő megoldást kértünk. Mivel elejétől fogva ugyanabban a chatben vagyunk, az MI továbbra is figyelembe veszi a korábbi promptokat.

Az eredmény egy meglehetősen jó lista, amiből a Mailchimp lóg csak ki egy kicsit. Bár tény, hogy kisvállalkozás számára elérhető, azonban a B2B környezetben nem ideális, mivel hiányzik a „szervezet” entitás az ügyféladatstruktúrából. Emellett az ActiveCampaignt érdemes lett volna a Hubspot elé sorolni. Ezek viszont már nem generikus információk, hanem speciális, marketing szakembertől megkapható finomságok, amit ne is várjunk el a ChatGPT-től, legalábbis egyelőre.

A felsorolt eszközök mind kiválóak, ugyanakkor egyszemélyes marketingesként ezeknek a rendszereknek a bevezetése mitológiai skálán is lehetetlen feladat. A bevezetéshez partnerek kellenek, de milyen szempontok alapján válasszunk partnert? A ChatGPT belovagol és megoldja a problémát.

Ez a válasz is meglepően jó. Sokéves tapasztalattal a hátunk mögött gyakorlatilag mi is ugyanezeket a kategóriákat javasolnánk.

Operatív feladatok

Nézzünk, hogyan teljesít a rendszer, ha operatív oldalról szeretnénk támogatást kapni és mondjuk szöveges tartalmat kérünk tőle! Legyen a kérdezőnk egy okoskert eszközöket forgalmazó webáruház marketingese, akinek nagy szüksége lenne egy ütős tartalomtervre a tavaszi marketingkampányhoz.

A ChatGPT nem hozott sziporkázóan új ötleteket, de a javaslatai tökéletesen megállják a helyüket. Két másodperc alatt olyan tartalmat kaptunk, amit egy megbízható, de nem túl eredeti szövegíró adott volna – ennél jóval hosszabb idő és magasabb költség mellett.

Az egy más kérdés, hogy ha nem a havi 20 dollárba kerülő Plus előfizetésben dolgozol, akkor az ingyenes rendszer leterheltsége miatt vélhetően már néhány percbe is kerülne ez az eredmény. Másrészt viszont ugyanennyi erővel kérhetünk akár 10 ötletet is, amiből szemezgetni lehet. Egy nagyobb merítésben előfordulhat olyan is, amire alapból nem gondoltunk, és így már bőven megéri a pár perc várakozást.

Ha már ilyen szépen kikértük a ChatGPT véleményét, akár megkérhetjük, hogy írja meg a cikk bevezetőjét is. Jó tudni, hogy a ChatGPT 3.5 még csak 3 ezer szót tudott kezelni, míg a 4.0 verzió már 25 ezer (!) szóra képes, így a hosszabb tartalmak generálása sem okoz nagy problémát.

Itt is ugyanabban a chat szekcióban vagyunk, ezért a promptban csak utalni kellett a korábbi ötletekre. Az eredményben vannak konkrét nyelvi hibák (az a szép, veretes magyar nyelv) és szóismétlések is. Ez utóbbit azonban a ChatGPT ki tudja gyomlálni egy újabb körben. A végeredmény olyan, mintha egy nagyon jó MI vagy egy átlagos szövegíró készítette volna.

Ezzel az alapanyaggal tetszés szerint játszhatunk. Kérhetjük a ChatGPT-t, hogy hozzon néhány színesebb életképet a kerti munkákra, ami magyarul inkább érdekes, mint használható dolgokat eredményez. Vagy foghatjuk a szöveget, vihetünk bele egy kis humort és gatyába rázhatjuk, hogy legyen egy használható első bekezdésünk. Ha eddig sem tudtunk megengedni magunknak egy profi szövegírót és házilag készültek a szövegeink, akkor valószínűleg már jó néhány lépéssel előrébb vagyunk.

Szöveg generálása adatfeldolgozás alapján

Nézzünk egy teljesen más jellegű feladatot a ChatGPT számára, és készíttessünk vele például egy nyereményjátékhoz használt kérdőívet! Vagy, ami sokkal gyakoribb és praktikusabb, szedessük vele össze a gyakran ismételt kérdések listáját!

A ChatGPT nem csak egy teljesen életképes kérdés listát állít össze, de kérés nélkül megoldókulcsot is ad hozzá. Mindezt néhány másodperc (vagy előfizetés nélkül néhány perc) alatt, ami óriási segítség lehet például az olyan KKV-k számára, amik mindent házon belül kell, hogy megoldjanak és folyamatosan idő és energiaforrás hiányában szenvednek.

Képek és vizuális tartalmak kezelése

ChatGPT képekkel is tud dolgozni és ez a funkció az új 4.0 verzióban még erősebb. Hogy mennyire intelligens módon teszi ezt, azt a bemutatásakor egy szemléletes példával illusztrálták. Befényképezték egy hűtő tartalmát és megkérték a ChatGPT-t, hogy javasoljon egy ennek alapján főzhető ételt, amit a rendszer sikeresen meg is tett.

A Chat GPT a marketingben is segíthet kifőzni kiváló ötleteket, és ehhez elegendő számára néhány kép vagy webes tartalom, amit a promptban linkként adunk meg.

Egy másik remek haszna a ChatGPT képfelismerő képességeinek, hogy akár alt textet is készíttethetünk vele. Ez a fontos SEO feladat eddig teljesen manuális volt, vagy költséges MI eszközök segítségével történt, amik kérdéses minőségű szövegeket hoztak létre. A ChatGPT azonban egy szempillantás alatt jó eredményt ad már most is, és ez csak tovább fog javulni, mikor a 4.0 verzió publikusan is elérhető lesz, hiszen ez lesz az egyik fő előrelépési terület.

Online tartalmak minőségének javítása

Szintén nagyon hasznos tud lenni a ChatGPT már meglévő online tartalmak javításával. Kihasználhatjuk a holisztikus tudását azzal, hogy még élesítés előtt véleményeztetjük vele a webes tartalmainkat és a kapott visszajelzéseket mérlegelve javíthatunk azok szerkezetén vagy szövegezésén.

Egy rendezvényre szóló meghívó alapján teszteltük a képességeit és elég értékes válaszokat kaptunk.

A Chat GPT által adott javaslatok teljesen helytállóak (bár a CTA-val kapcsolatban tévedett, elég egyértelmű „Register now” gomb volt az emailben, amit nem vett észre). A rendszer konstruktív visszajelzéseket ad, bármilyen szöveges vagy vizuális tartalomról is legyen szó. 

Ami a legfontosabb

A fenti néhány példán keresztül szépen látszik, hogy a ChatGPT tökéletesen használható generikus információk kinyerésére, vagy egy-egy specifikusabb folyamat, illetve feladat megkezdése előtt az alapok tisztázására. Ha nem túl speciális tartalomban kérdezzük, alapvetően megbízható és helytálló információt vagy tartalmakat kapunk.

Ahhoz azonban, hogy a generikuson túli, valóban használható tartalmakat nyerjünk ki, fontos, hogyan kérdezünkA promptoknak tartalmaznia kell a kontextust, a célcsoportot, valamint a célt, amire használni akarjuk az adott tartalmat vagy választ. A tartalmi specifikációk mellett érdemes a technikai (például karakterhossz) információkat is megadni.

A legértékesebb válaszokat úgy tudjuk kinyerni a ChatGPT-ből, ha folytatólagosan kérdezünk az azonos chaten belül, mert a rendszer emlékszik a korábbi válaszokra és felhasználja azokat a finomhangolás során.

Érdemes több alternatívát kérni a rendszertől, mert ebből hatékonyabban szemezgethetünk. Néha az is értékes információt hordoz, hogy miért azt válaszolta a ChatGPT, és ahogy válaszolt, illetve, hogy milyen forrásokat használt fel.

A megfelelő promptok mellett fontos, hogy a helyén kezeljük a válaszokat. A ChatGPT nem élő, újat alkotó intelligencia, hanem egy MI alapon működő nyelvi modell. Csak azt tudja válaszolni, amit korábban „megtanult”, tehát a válaszainak az értéke a bevitt adatoktól függ. Szakemberek már most felhívják a figyelmet egy kontrol nélküli adatforrás használatának veszélyeire, de kiemelik azt is, hogy a ChatGPT egyik legnagyobb haszna a tanulási és tervezési folyamatokban van.

A ChatGPT még sokáig nem fog helyettesíteni egy élő, gondolkodó és kreatív sziporkákat is villantó marketingest. Ugyanakkor, ha olyan társként kezeljük, ami értékes alapanyagot készít a kezünk alá, akkor rendkívül hasznos tud lenni, ezért minden, marketing területen dolgozó számára érdemes vele megismerkedni, tesztelni és próbálgatni a határait. A ChatGPT mostantól egyre komolyabb szerepet fog játszani a mindennapi életben és a marketinges folyamatokban is. Tanuljuk meg, hogyan lehet a szolgálatunkra, mert ez a tudás a már nagyon közeli jövőben elengedhetetlen lesz.

Nagy Tyukos Ádám
Nagy Tyukos Ádám
Sales és Marketing Manager

CRM és direkt marketing szakértő. Kedvenc témája a rendszerben gondolkozás, a tervezés és az ügyfélélmény fontossága minden esetben. Több mint 10 éves autóipari CRM tapasztalata mellett főképp B2B marketinggel és marketing automatizációval foglalkozik mostanában.

Tetszik a cikkünk?
Iratkozz fel blogunkra, és nem maradsz le a friss tartalmakról!
Tetszik a cikkünk?
Akkor iratkozz fel, hogy értesülj friss blogtartalmainkról!