Triviálisnak hangzik a kérdés, ugye? Azt gondolnánk, marketing stratégiája mindenkinek van, aki komolyan veszi az ügyfelei elérését. Ám egy 2015-ös kutatás szerint a cégek felének nincs leírt, elfogadott stratégiája. És hát lássuk be, te is idekattintottál valamiért.
Pedig ennek az alapvetésnek az elkészítése valójában nem bonyolult és időigényes. Viszont egy igazán jó és átgondolt stratégia időt és kiadásokat takarít meg cégednek azáltal, hogy hatékonyabbá teszi a marketinget. Az erre a területre fordított erőforrások megtérülése, a ROI is jobb lesz.
Nézzük hát, miért és hogyan működik ez a megoldás?
Egyértelművé teszi a célokat mindenki számára
Meglepően sok olyan cég van, ahol ha megkérdeznéd a marketing szakembereket illetve a velük együttműködő ügynökségek munkatársait, hogy mi az az egy mondat, amiben megfogalmaznák a marketing tevékenység célját, homlokegyenest különböző válaszok születnének.
Az ügyvezető számára a lényeg, hogy több bevétel legyen; a marketinges azt mondaná, legyen több feliratkozó, érdeklődő; a sales-es több leadet vár; a pr-os szerint a fő irány, hogy a brandet ismerjék többen.
Mindegyik helyes válasz lehet, ám a sikerességhez kell egy egyszerűen követhető és mindenki által elfogadott fő cél, és a marketing tevékenységnek ezt kell elsősorban szolgálnia.
Sikerült elkészíteni? Innentől kezdve, ha az éves marketing terv készül, vagy el kell dönteni, miképp legyen elosztva a területre szánt büdzsé, ez segít abban, hogy az aktivitások támogassák egymást, illetve, hogy egyértelmű legyen, mik a prioritások.
Igazodási pontot jelent minden munkafolyamatban
A jól kialakított, lényegre törő stratégia gyorsítja a kampányok tervezését és megvalósítását, és biztosítja, hogy ezek ne menjenek félre.
A kampány tervezésénél a stratégiában megadott célnak megfelelően kell kijelölni a kampány célját. A meghatározott célcsoportnak megfelelően kell kialakítani a szegmentációt, és meghatározni a kommunikációs csatornákat. És így lehet előre kijelölni a kampány eredményességének mérőszámait is.
A kreatív tervezésnél a stratégiában meghatározott hangnemben, stílusban, a meghatározott fő üzenetet szem előtt tartva kell elkészíteni a dizájnt és a szöveget.
Egyértelművé teszi, hogy jók-e az eredmények
A stratégiában megfogalmazott, számszerűsített mutatókon alapuló célkitűzésekhez mérve minden hónapot, vagy negyedévet gyorsan és egyértelműen ki lehet értékelni: Sikerült a cél (célok) felé haladni, esetleg - ideális esetben - túl is szárnyaltátok már azokat? Így elkerülhető, hogy hátradőljetek, mikor rá kellene tenni még egy lapáttal, vagy hogy pánikoljatok, mikor nincs rá ok. Akkor viszont ünnepelhettek, mikor minden indokotok megvan rá!
A marketing stratégia ad alapot arra is, hogy le tudjátok vonni a tanulságokat, és sikeresen alakítsátok ki a következő kampányokat.
Hosszú távú stabilitást ad
Mi történik nálatok, ha holnap a terület egy főszereplője felmond?
Amennyiben van egy dokumentum, amiben átgondolt és részletes stratégia van leírva, akkor nem csúszik szét a céges marketing. És akkor sem, ha lecserélitek az ügynökséget.
Az új szereplők sokkal gyorsabban fognak eredményes, hatékony munkát végezni - semmilyen visszaesés nem lesz a marketing sikerességében.
Lásd be, több érvre nem is nagyon van szükség!
Hamarosan induló korszerű kkv marketing sorozatunkban is először a stratégia kialakására koncentrálunk majd.
Ha érdekel, iratkozz fel, hogy megtudd, egész konkrétan miből áll a jó stratégia!